Last updated on 28.10.2016
Tämä on aika tyhjentävästi selitetty.
Sain Studiotec Oy:ltä testiin uuden AKG 3000 konkkamikin. Idea oli tehdä rinnakkain vertailutesti sen selvittämiseksi, onko uudessa ja vanhassa versiossa kuultavia eroja.
Testikipaleen vastapari on pyörinyt omassa pakissa mukana vuodesta -99 ja on saanut niskaansa sadetta ja paistetta, sekä reippaasti ääntä. Olisiko tämä nyt sitten se sisäänajettu malli?
Vastaavasti uutukainen piti kaivaa pahvilootastaan muovien keskeltä, eli aivan korkkaamaton yksilö kyseessä.
Ulkoisesti vehkeet eroavat toisistaan rungon värityksestä. Bassoleikkuri ja vaimennuskytkin rungon vastakkaisilla sivuilla ja siinäpä ne käyttajän kontrollit sitten ovat. Loppu jää äänilähteen ja mikrofonisijoittelun harteille.
Siispä Juniorin soittokamat pystyyn olkkariin ja nauhoitus päälle. Myöhemmin tehtin nettiin video ja sen nauhoituksen yhteydessä testattiin sitten tuota ihmisääntä.
Näytteet on otettu talteen Presonuksen Firestudio Projectin kautta saman valmistajan Studio Oneen, samanlaisilla kaapeleilla ja ne ovat niin luomua, kuin nyt vain voi olla, eli ei plugareita kehissä. Äänitysvaiheessa säädettiin etusia sen verran, että huippuarvot olivat softassa tasan.
En muuten edelleenkään ymmärrä, miksi tätä digitaalista tallentamista sanotaan nauhoittamiseksi, kun nauhoja ei ole näkynyt näissä hommissa vuosiin, mutta menään nyt näin.
Vahvareista ja instrumenteista & äänenssäolijoista ei sen enempää. Kuvat kertovat mikrofonisijoittelun ja käsittelemättömät ääninäytteet kertovat kuulokokeiden tuloksia.
Aloitetaan vaikka lauluäänellä
Näyte 1:
Näyte 2:
Vertailun vaikeuttamiseksi en vielä kerro, kumpi on uuden version ääni. 😉 Voit pysäyttää ja jatkaa näytteiden kuuntelua rinnakkain, eli toinen pysähtyy, kun tuuppaat toisen soimaan.
Oikea vastaus, eli voittorivi paljastetaan vasta artikkelin lopussa.
Sitten vähän sähkökitaraa ja perään bassoa
Näyte 1:
Näyte 2:
Näyte 1:
Näyte 2:
Ja Lopuksi Didgeridoo
Näyte 1:
Näyte 2:
Oma kokemus on kyllä kieltämättä hieman hajanainen. Uudessa tuntuisi olevan nätimpi preesensalue. Ja mittareita ja käppyröitä tuijottamalla olin äänitysvaiheessa havaitsevinani että reagoi iskuääniin inasen verrokkiaan rauhallisemmin, eli kompressoiko elektronikka pikkuisen menoa nopeissa äänissä?
Edes näiden kuuntelukokeiden perusteella en osaa sanoa aivan varmaksi, vaikka olen kuulevinani eroja. Eli ovatko erot oikeastaan enemmän vaikutelmassa ja yksilöiden välillä, vaiko uuden version ja vanhan välisiä oikeita eroja? Kun ääni on tungettu tuotantoprosessin läpi, niin kehtaan sanoa etten osaa sanoa eroa.
Wanha 3000:n on palvellut käytännössä joka paikassa, missä on tarvittu herkkää konkkaa, bassorumpua myöten, leikkuri ja padi aktivoituna, eli kestää ainakin sen. Uutta testikipaletta en yksinkertaisesti uskaltanut tunkea bassorummun kuritettavaksi. (kun se ei ole oma, sitä ei uskalla väärinkäyttää)
Sen verran kuitenkin saan kuulovaikutelmia, että wanha ja uusi eivät oikein soundaa omissa korvissa samalaisilta, eli niitä pitää hankkia pareittain, jos aikoo tehdä stereojuttuja. Kriittisiä ja viimeiseen asti detaljeista nilettäen. Overeina menisivät oikein hyvin noinkin.
Hinnalta tämä koeteltu late ei ole pilattu. Nopsasti kuuklaten 138€.
Jos uusi on yhtä hyvä, kuin vanhempi malli, tulevat käyttövuodet edullisiksi, sillä olen onnistuneet tuhonnut keikoillani vasta yhden 3000:n. Kaadoin ständin ja kivilattia oli armoton. Kytkimiä on pitänyt välilä puhdistella ja herkistellä. Muutoin ovat sietäneet ja kestäneet melkoista kuritusta, kuten vaikka joulukuvaelman ulkoilmaesitykset, missä aamun pakkasten jälkeen satoi ensin vettä ja lämpötila tipahti iltaesityksen loppuun ehdittäessä liki kymmenellä asteella.
Ja sitten se kaivattu voittorivi:
Näytteet ovat järjestyksessä:
Laulu: Wanha – Uusi
Sähkökitara: Wanha – Uusi
Basso: Uusi- Wanha
Didgeridoo: Wanha – Uusi